TREK PHOTO

Świat jest jak książka. Kto nie podróżuje, czyta tylko jedną stronę.
Nigdy nie rezygnuj z marzeń. Gdzieś, kiedyś, wreszcie, jakoś wszystkie się spełnią.

Zobacz podział na pasma górskie
Ślęża z Sobótki

Masyw Ślęży położony jest 34km od Wrocławia. Ślęża (718m n.p.m.) jest najwyższym szczytem pasma i należy do Korony Gór Polski.

Ze względu na swój imponujący wygląd, znaczną wysokość względną (ok. 500 m) oraz specyficzny mikroklimat nazywana jest Śląskim Olimpem. Od niej też, jak uważa większość naukowców, wywodzi się nazwa plemienia Ślężan, którzy zamieszkiwali okolice tej góry. Najstarsza część góry została ukształtowana w prekambrze (ponad 500 mln lat temu) i stanowiła najprawdopodobniej część dna oceanicznego. Około 350 mln lat temu podczas fałdowania kaledońskiego na wierzch wypłynęła masa, która obecnie widoczna jest na powierzchni fragmentów masywu (szczyt Ślęży, jej południowe i wschodnie stoki) jako gabro - skała grubokrystaliczna, ciemnozielona i niezwykle twarda. Zalega ona na południe od Ślęży oraz w części południowo-wschodniej masywu.

Sobótka (PKS) – Ślęża ( szlak czerwony) - 5,2km ~1,5h, deniw. 545 m

Sobótka to małe miasteczko położone u stóp Ślęży. Jest jednym z najstarszych polskich miast osadzonych na prawie niemieckim. Znana była dzięki zapisowi z 1148 r. jako najstarsza osada targowa. Prawa miejskie uzyskała w 1221 roku.
Nazwa Sobótka pochodzi od zdrobnienia polskiej nazwy szóstego dnia tygodnia "soboty" i odbywających się tutaj w ten dzień targów. Można tu bez problemu dojechać z Wrocławia PKS-em.

Wejście czerwonym szlakiem jest łagodne, pozwala jednocześnie na podziwianie Sobótki i zabytków, znajdujących się wokół Ślęży. Szlak określany jest jako Droga Ślężan.
Droga zaczyna się nieopodal przystanku PKS, obok Sanktuarium św. Anny. Przy dworcu PKS skręcamy w prawo na południe, na drogę w kierunku Jordanowa Śląskiego. Następnie przy parkingu skręcamy w prawo i początkowo drogą a później szeroką ścieżką podchodzimy pod górę Stolna. Pozostawiamy ją po lewej ręce, a następnie mijamy skrzyżowanie z drogą i podchodzimy po stoku. Nasza trasa łączy się ze szlakiem żółtym. Po kilkuset metrach dochodzimy do szerszej drogi i skręcamy w prawo. Mijamy prasłowiańskie rzeźby kultowe - "Panna z rybą" i "Niedźwiedź" (zdjęcie poniżej). Dalej podchodzimy grzbietem Ślęży.
Po bokach mamy ciekawe formy skalne. Mijamy Potrójny mur i Bramę by dotrzeć na wierzchołek.
Po drodze można obejrzeć: źródło św. Jakuba, rzeźby – "Panna z rybą" i "Niedźwiedź", Husyckie Skałki, potrójny mur z bramą, a na koniec – szczyt Ślęży. W schronisku PTTK na Ślęży można zjeść, ogrzać się, kupić mapy oraz pamiątki. Pierwsze schronisko powstało w 1837 r., a obecny budynek pochodzi z 1908 r.
Kościół na szczycie Ślęży
Jeśli chcesz docenić moją pracę nad stroną możesz skorzystać z poniższego linka.
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Szczegóły:
27.11.2015
Tagi:
sudety, masyw ślęży, kgp, diadem