TREK PHOTO

Świat jest jak książka. Kto nie podróżuje, czyta tylko jedną stronę.
Nigdy nie rezygnuj z marzeń. Gdzieś, kiedyś, wreszcie, jakoś wszystkie się spełnią.

Zobacz podział na pasma górskie
Koninki - Schronisko na Turbaczu - Turbaczyk - Koninki

Opis pętli z Koninek do schroniska na Turbaczu.

Koninki - Hala Turbacz - Schronisko PTTK Turbacz ( szlak niebieski) - Turbaczyk - Skrzyżowanie szlaków ( szlak zielony) -
Oberówka ( czerwona ścieżka spacerowa) - Koninki ( szlak niebieski) - 16,4km ~5,5h

Rozpoczynamy w Koninkach na ostatnim przystanku, na którym zatrzymują się busy z Mszany Dolnej. Niedaleko znajduje się dolna stacja wyciągu krzesełkowego na Tobołów. Kierujemy się na południe za znakami koloru niebieskiego. Idziemy prosto w dolinę. Po chwili mijamy polanę Oberówka.
Polana Oberówka

Niedługo potem docieramy do skrzyżowania szlaków. Prosto prowadzi dalej ścieżka przyrodnicza, my skręcamy w prawo wraz z niebieskim szlakiem. Rozpoczynamy podejście na Szałasisko. Na początku jest dość strome, a potem bardziej łagodne. Cały czas idziemy przez ładny las.Następnie podchodzimy na Suchy Groń (1043m n.p.m.). Tuż za szczytem wychodzimy na Polanę Średnie, na której początku znajduje się miejsce odpoczynku.Potem rozpoczynamy mozolne podejście na Czoło Turbacza. Po kilometrze docieramy do małej polany, na którek w lewo odchodzi szlak zielony w kierunku Turbaczyka (będziemy nim schodzić). My idziemy dalej prosto za znakami niebieskimi i zielonymi, by po około 10 minutach dotrzeć na Czoło Turbacza (1259m n.p.m.).Następnie przechodzimy przez piękną Halę Turbacz. Znajduje się na niej ołtarz polowy. Po około 30 minutach dochodzimy do Schroniska na Turbaczu.
Widok sprzed Schroniska na Turbaczu

Wracamy początkowo tak samo aż do skrzyżowania szlaków pod Czołem Turbacza. Stąd ruszamy wspomnianym wcześniej zielonym szlakiem w kierunku Turbaczyka.
Hala Turbacz (widoczny ołtarz polowy)

Początkowo schodzimy przez zarośla młodej świerczyny tzw. Szyję Turbacza. Następnie stromo w dół ładnym lasem.Potem dochodzimy do dawnej polany Limierze. Obecnie jest praktycznie całkowicie zarośnięta. Po lewej stronie szlaku rozciągają się lasy porastające zbocza doliny potoku Turbacz. Są to jedne z najlepiej zachowanych naturalnych drzewostanów puszczy karpackiej w Gorcach.Dalej wchodzimy lasem stromo pod górę na szczyt Kopieniec (1080m n.p.m.). Potem schodzimy kawałek i ponownie pod górę podchodzimy na Wierch Spalone (1091m n.p.m.).Mijamy potem dwie małe polany - najpierw Spalone a potem Solnisko ze zniszczonym szałasem. Następnie po kilku minutach docieramy do Turbaczyka (1078m n.p.m.) i po chwili wychodzimy na rozległą polanę Turbaczyk. Rozciąga się stąd piękna panorama północnych stoków Gorców oraz malowniczego Beskidu Wyspowego – stąd właśnie najlepiej widać jego poszczególne masywy – "wyspy" porozdzielane głębokimi dolinami. Uwagę przyciąga stożkowaty Szczebel, spłaszczona Lubogoszcz, przysadzisty Ćwilin z polaną Michurową pod szczytem oraz charakterystyczna kopiasta Mogielica. Najbliżej, za doliną rzeczki Koniny, na wschodzie, wznosi się ogromny masyw Kudłonia. Poznanie tego rozległego widoku ułatwi tablica informacyjna z narysowaną i opisaną panoramą.Schodzimy kawałek lasem po czym wychodzimy na polanę Łąki. Następnie schodzimy stromo w dół, aż do napotkania poprzecznie biegnącej drogi stokowej (ścieżka przyrodnicza), w którą to skręcamy w lewo. Idziemy nią łagodnie równolegle do linii stoku, aż dojdziemy z powrotem do szlaku niebieskiego, którym rozpoczynaliśmy wycieczkę.
Jeśli chcesz docenić moją pracę nad stroną możesz skorzystać z poniższego linka.
Postaw mi kawę na buycoffee.to