TREK PHOTO

Świat jest jak książka. Kto nie podróżuje, czyta tylko jedną stronę.
Nigdy nie rezygnuj z marzeń. Gdzieś, kiedyś, wreszcie, jakoś wszystkie się spełnią.

Zobacz podział na pasma górskie
Łapsze Wyżne - Grandeus - Żar - Łapsze Niżne

Opis szlaku na Grandeus i Żar z Łapsz Wyżnych na Spiszu.

Łapsze Wyżne - Grandeus - Żar ( szlak czerwony) - Łapsze Niżne ( szlak żółty) - (11,1 km czas przejścia: 3,5h)

Szlak rozpoczyna się za szkołą w miejscowości Łapsze Wyżne. Wieś położona jest w dolinie Łapszanki pod przełęczą Trybską, pomiędzy Pieninami a Magurą Spiską. Największym zabytkiem jest barokowy kościół z 1760 roku.

Szlak prowadzi dość stromo w górę wśród zarastających łąk na Grandeus (795 m n.p.m.). Na początku po minięciu ostatnich zabudowań, po prawej stronie mijamy cmentarz. Im wyżej tym coraz lepsze widoki za plecami: na Łapsze, Magurę Spiską oraz przy dobrej widoczności Tatry.
Początkowy etap szlaku

Grandeus to świetny punkt widokowy. Znajduje się na nim wieża przekaźnikowa oraz wiata turystyczna. Ze strony północnej można dostrzec Gorce, wschodniej – Pieniny z Trzema Koronami.
Szczyt Grandeusa
Widoki ze szczytu

Dalej nasz czerwony szlak prowadzi łagodnym zboczem przez łąki do wsi Dursztyn. Całe zejście do wsi prowadzi otwartym terenem ze wspaniałymi widokami.
Zejście w kierunku Dursztyna z pięknymi widokami (w oddali widać Grandeus)

Dursztyn to niewielka wieś spiska. Pierwsze wiadomości o Dursztynie pochodzą z XVI wieku, kiedy to wieś podlegała administracji węgierskiej w zamku Niedzica, wchodzącej w skład klucza posiadłości niedzickiej. Nazwa pochodzi od niemieckiego określenia oznaczającego twardą skałę.
Z centrum Dursztyna szlak skręca w prawo w kierunku Niedzicy, do której jest około 3,5-4h marszu. Gdy opuścimy już ostatnie zabudowania wsi wychodzimy na otwartą i szeroką przestrzeń łąk i pastwisk, przed nami wzniesienia Pienin Spiskich.Opuszczamy Dursztyn po skręcie w prawo Po chwili pojawia się grupa zabudowań osiedla pasterskiego nosząca nazwę Jurgowskie Stajnie, która leży nieopodal przełomu Piekiełko - wąskiego i głębokiego odcinka doliny potoku Przecznie, wcinającego się między lesiste wniesienie Gajnej Skały a grzbiet Żaru. Szlak omija to miejsce.Jurgowskie Stajnie widziane z czerwonego szlaku Idziemy najpierw skrajem lasu i łąk, a potem gdy szlak ostro skręci w lewo zaczyna się strome podejście wąską ścieżką. Gdy pokonamy to podejście idziemy w prawo granią. Do Żaru zostało nam jeszcze około kilometra. Na tym odcinku będziemy mieć piękne widoki na północ w kierunku Zalewu Czorsztyńskiego oraz południe (na Tatry).Jedną z ciekawostek na szlaku jest niewielka jaskinia w kopule szczytowej Żaru (widnieje w jej pobliżu tabliczka "Dziura Mutiego uwaga wlot").
Widok w kierunku Zalewu Czorsztyńskiego

Docieramy w końcu na Żar (883 m n.p.m.) najwyższy szczyt Pienin Spiskich. Znajduje się na nim mała wieża widokowa. Mamy z niej ciekawe widoki na Jezioro Czorsztyńskie. Niestety wieża jest za niska aby podziwiać widoki na stroną południową. Widoki są zasłonięte przez drzewa.
Wieża na szczycie

Dalej szlak podąża lasem bez większych podejść. Gdzieniegdzie spomiędzy drzew wyłaniają się widoki zarówno na północ jak i na południe.
Z grzbietu schodzimy lekko na prawo i wychodzimy na szeroką polanę z pięknym widokiem na Tatry.
Szlak kieruje się w lewą stronę w kierunku lasu. Po pewnym czasie docieramy do skrzyżowania szlaków na przełęczy Przesła. Prostopadle szlak czerwony przecina szlak żółty Falsztyn - Łapszanka i to właśnie nim teraz będziemy się kierować w prawo w kierunku Łapsz Niżnych.
Przełęcz Przesła

Najpierw idziemy lasem. Po wyjściu z lasu naszym oczom ukazują się piękne łąki z widokiem na Tatry. Będziemy teraz iść odsłoniętym terenem prawie do samych Łapsz Niżnych.
Początkowy etap zejście lasem
Najpierw delikatnie skręcamy w kierunku zachodnim. Cały czas mamy piękne widoki na okolicę. Ostatni odcinek do Łapsz jest już wśród drzew i bez widoków.
Coraz bliżej do Łapsz Niżnych

Jeśli chcesz docenić moją pracę nad stroną możesz skorzystać z poniższego linka.
Postaw mi kawę na buycoffee.to