TREK PHOTO

Świat jest jak książka. Kto nie podróżuje, czyta tylko jedną stronę.
Nigdy nie rezygnuj z marzeń. Gdzieś, kiedyś, wreszcie, jakoś wszystkie się spełnią.

Zobacz podział na pasma górskie
Na Polanę Chochołowską

Opis szlaku na Polanę Chochołowską z Siwej Polany.

Siwa Polana - Polana Chochołowska ( szlak zielony) 6,3km ~2h

Jest to jedna z najpopularniejszych dolin tatrzańskich. Na szlaku ciekawe zabytki pasterstwa i miejsca związane z Karolem Wojtyłą, który odwiedził dolinę już w czasie pontyfikatu w 1983 roku. Odwiedzana jest wyjątkowo często wiosną w czasie kwitnienia krokusów.

Początek szlaku na Siwej Polanie gdzie można dojechać busem z Zakopanego. Bilety wstępu na parku sprzedaje tu Wspólnota Leśna Ośmiu Wsi z siedzibą w Witowie, a nie TPN.
Siwa Polana

Za polaną wchodzimy do lasu, a z lewej strony dochodzi odcinek Ścieżki Pod Reglami prowadzący z Kir. Droga pokonuje po pewnym czasie mostek. Ponad drzewami ukazują się zerwy Siwiańskich Turni. Do Polany Huciska droga jest asfaltowa. Następny odcinek do Polany Chochołowskiej jest już kamienny lub żwirowy.

Na Polanie Huciska w XVII w. stała niewielka huta przerabiająca wydobywaną w pobliskich kopalniach rudę żelaza. Stąd pochodzi nazwa polany.
Polana Huciska

Wkrótce docieramy do przewężenia doliny nazywanego Niżnią Bramą Chochołowską. Wschodnie wrota Niżniej Bramy Chochołowskiej tworzy Skała Kmietowicza, która dzięki wysokim, pionowym ścianom jest dobrze widoczna od strony drogi.
Skała Kmietowicza

Kawałek za Huciskami, przed mostkiem, schodząc trochę w lewo ze szlaku można zobaczyć Chochołowskie Wywierzysko. Jest to jedno z największych wywierzyska w Tatrach. Jego wydajność dochodzi do 600l/s. Kawałek dalej odchodzi w lewo Ścieżka nad Reglami, którą można dojść do doliny Kościeliskiej. Po chwili docieramy do kolejnego zwężenia - Wyżniej Bramy Chochołowskiej. Dalej mijamy po prawej stronie leśniczówkę TPN zbudowaną przed II wojną światową przez Blaszyńskich (prywatne schronisko). Kawałek dalej odchodzą w lewo żółte znaki szlaku na Iwaniacką Przełęcz i czarne do Doliny Starorobociańskiej. Za skrzyżowaniem idziemy drogą wybrukowaną kamieniami. Po przejściu przez mostek na Starorobociańskim Potoku podchodzimy krętą drogą. Po kilkuset metrach w lewo odchodzi czerwony szlak na Trzydniowiańskie Wierch. Do Polany Chochołowskiej pozostał tylko kawałek. Polana Chochołowska należy do największych w Tatrach. Stoją tam zabytkowe szałasy, kaplica Św. Jana Chrzciciela, a w górnej jej części znajduje się schronisko.

Polana Chochołowska

Była ona dawniej jednym z najbardziej zagospodarowanych pastersko obszarów w Tatrach. Niech świadczy o tym fakt, że kiedyś stało na niej ponad 60 szałasów.
Schronisko na Polanie Chochołowskiej

Do kapliczki Św. Jana Chrzciciela można dotrzeć czarnym szlakiem poprowadzonym środkiem polany.
Kapliczka
Jeśli chcesz docenić moją pracę nad stroną możesz skorzystać z poniższego linka.
Postaw mi kawę na buycoffee.to