TREK PHOTO

Świat jest jak książka. Kto nie podróżuje, czyta tylko jedną stronę.
Nigdy nie rezygnuj z marzeń. Gdzieś, kiedyś, wreszcie, jakoś wszystkie się spełnią.

Zobacz podział na pasma górskie
Na Wielką Polanę i Przysłop Miętusi

Szlak na Wielką Polanę i Przysłop Miętusi doliną Małej Łąki.

Gronik - Wielka Polana Małołącka ( szlak żółty) - Ścieżka nad reglami - Przysłop Miętusi ( szlak czarny) - Staników Żleb ( szlak czerwony) - 5,3km, ~2,5h.

Szlak rozpoczynamy w Groniku (części Zakopanego) przy wejściu do doliny Małej Łąki. Zaczyna się tu żółty szlak (również niebieski).
Mamy tutaj parking i kasę TPN. Po przekroczeniu bramki żwirowa droga prowadzi przez ładny świerkowo–jodłowy las wzdłuż Potoku Małołąckiego.Dolina Małej Łąki ma 5,4 km długości. Dolina od strony wschodniej ograniczona jest grzbietami Giewontu i Kopy Kondrackiej, natomiast od zachodu – Małołączniaka, Wielkiej Turni, Skoruśniaka i Hrubego Regla.
Potok Małołącki biegnie wzdłuż szlaku

Idziemy Doliną Małej Łąki za znakami żółtymi, gdzie po około godzinie dotrzemy na malowniczą Wielką Polanę Małołącką. Zanim jednak dotrzemy do polany po około 1,5 km od wylotu Doliny docieramy do Szatry, skrzyżowania szlaków. Można stąd udać się prosto – na Wielką Polanę Małołącką lub skręcić na Przysłop Miętusi (szlakiem niebieskim). Nazwa pochodzi od słowa "satra", oznaczającego szałas zbudowany z gałęzi i liści, który stał w tym miejscu do II wojny światowej.
Za skrzyżowaniem szlak wspina się już nieco stromiej aż do samej Wielkiej Polany Małołąckiej.
Z Polany mamy wspaniałe widoki na okoliczne szczyty. Możemy podziwiać między innymi Giewont, Siodłową Turnię, Mnichowe Turnie, Wielką Turnię i Zagonną Turnię.Polana ma długość ok. 1 km, położona jest na wysokości 1150-1200 m n.p.m. i powstała w miejscu dawnego jeziora polodowcowego. W dawnych czasach były wypasane na niej owce. Na początku polany znajduje się skrzyżowanie szlaków.My wybieramy czarny szlak tzw. Ścieżki nad Reglami i podążamy w prawo w kierunku Przysłopu Miętusiego (można iść również w lewo w kierunku doliny Strążyskiej). Szlak prowadzi głównie lasem raz trochę w górę raz w dół. Gdzieniegdzie otwierają się widoki na okoliczne szczyty. Po około 20 minutach docieramy do Przysłopu Miętusiego.Przysłop Miętusi to przełęcz na wysokości 1189 m n.p.m oddzielająca Dolinę Małej Łąki od Doliny Kościeliskiej. Roztacza się stąd bardzo ładny widok. Jest tu też ława i stolik gdzie można odpocząć.
Widok z Przysłopu Miętusiego
Z przysłopu wracamy do Zakopanego (Nędzówka) szlakiem czerwonym przez Staników Żleb. Dojście do drogi pod Reglami powinno nam zająć około godzinę. Generalnie będziemy schodzić ale początek szlaku prowadzi trochę pod górę do podnóży Hrubego Regla. Szczególnie początek podejścia do granicy lasu jest bardzo malowniczy, ponieważ widzimy polanę w całej okazałości z góry.
Lasem trochę pod górę do podnóży Hrubego Regla

Za Hrubym reglem zaczyna się już właściwe zejście, miejscami dosyć strome. Idziemy prawie cały czas lasem, a widoki mamy sporadycznie.
Sporadycznie widoki ze szlaku

Pod koniec mijamy mostek, a następnie mały wodospad i wychodzimy w najrzadziej odwiedzanym punkcie wejścia do TPN - Staników Żleb.
Ostatnia prosta do Ścieżki pod Reglami
Staników Żleb - punkt wejściowy
Jeśli chcesz docenić moją pracę nad stroną możesz skorzystać z poniższego linka.
Postaw mi kawę na buycoffee.to