TREK PHOTO

Świat jest jak książka. Kto nie podróżuje, czyta tylko jedną stronę.
Nigdy nie rezygnuj z marzeń. Gdzieś, kiedyś, wreszcie, jakoś wszystkie się spełnią.

Zobacz podział na pasma górskie
Z Myślenic na Lubomir

Opis szlaku na Lubomir z Myślenic.

Myślenice - Kudłacze - Lubomir ( szlak czerwony) (Czas przejścia: ~ 5h, długość 14.3 km).

Lubomir (904 m n.p.m.) jest najwyższym szczytem Beskidu Makowskiego i należy do Korony Gór Polski. Leży w paśmie Lubomira i Łysiny. Można do niego dotrzeć szlakiem zielonym z Wiśniowej oraz opisanym tutaj fragmentem Małego Szlaku Beskidzkiego. Nazwa szczytu pochodzi od nazwiska księcia Kazimierza Lubomirskiego. Nadano ją w 1932 roku za jego zasługi (w 1922 r. ofiarował domek myśliwski i 10 ha lasu na szczycie zwanym wówczas Łysiną pod budowę obserwatorium astronomicznego).

Szlak rozpoczynamy w Myślenicach mieście powiatowym woj. małopolskiego. Leżą one 30 km na południe od Krakowa, nad rzeką Rabą. W kierunku Myślenic jeździ bardzo dużo busów z Krakowa, więc jest to idealny punkt startowy/końcowy dla wycieczek. Szlak z centrum Myślenic prowadzi ulicami: Kościuszki, Słowackiego i Piłsudskiego. Następnie przechodzimy na drugą stronę rzeki Raba, do dzielnicy turystycznej Zarabie.

Skręcamy w prawo w ulicę Parkową, a potem w lewo w Zamkową. Tą ostatnią docieramy prosto do miejsca gdzie szlak czerwony wchodzi w las. Las rośnie na stromym zboczu góry Uklejna (680 m n.p.m.).Na samym początku lasu wkraczamy do rezerwatu "Zamczysko nad Rabą", chroniącego fragment naturalnego lasu świerkowo-jodłowego i skupisko dziko rosnącego bluszczu, a także ruiny zamczyska. Rezerwat obejmuje 1,35 ha lasu.Następnie szlak prowadzi cały czas lasem mijając z lewej strony szczyt Uklejna. Dalej podchodzimy na Śliwnik (619 m n.p.m.), a z niego schodzimy na śródleśną polankę z niewielką kapliczką zawieszoną na drzewie. Chwilę potem dochodzą znaki koloru zielonego.Idziemy wraz z nimi aż do sczytu Działek (600 m n.p.m.). Poczym zielony szlak odchodzi w lewo do Poręby. My idziemy dalej za czerwonymi znakami w kierunku schroniska PTTK na Kudłaczach.Spod schroniska wspinamy się na wierzchołek Łysiny (891 m n.p.m.), momentami dość stromo. Przecinamy szlak żółty z Lubnia na Przełęcz Suchą. Następnie przechodzimy wierzchołek Trzech Kopców (894 m n.p.m.). Po około 5 min marszu osiągamy najwyższy szczyt w Beskidu Makowskiego – Lubomir (904 m n.p.m.).W roku 1922 postawiono tu niewielkie obserwatorium astronomiczne, które zostało zniszczone podczas wojny. Nowe, większe obserwatorium postawiono w latach 2006-2007. Obiekt można też zwiedzać, ale otwarty jest tylko przez parę miesięcy w roku, głównie z sezonie letnim i to nie we wszystkie dni tygodnia.
Jeśli chcesz docenić moją pracę nad stroną możesz skorzystać z poniższego linka.
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Szczegóły:
06.11.2019
Tagi:
beskidy, kgp, beskid makowski, diadem