TREK PHOTO

Świat jest jak książka. Kto nie podróżuje, czyta tylko jedną stronę.
Nigdy nie rezygnuj z marzeń. Gdzieś, kiedyś, wreszcie, jakoś wszystkie się spełnią.

Zobacz podział na pasma górskie
Ze Zdziaru Bachledovej Doliny do Łapszanki

Opis szlaku Magury Spiskiej - Zdziar Bachledova Dolina - Łapszanka.

Ždiar, Bachledowa dolina - Malá Poľana ( szlak żółty) - Magurka ( szlak niebieski) - Łapszanka, Wyżni Koniec ( szlak żółty) (17.3 km, ~ 6h)

Magura Spiska to pasmo górskie wchodzące w skład Pogórza Spiskiego i będące główną jego częścią. Rozciąga się na długości ponad 30 km od doliny Jaworowego Potoku na zachodzie po dolinę Popradu na wschodzie. Jest to niepozorne pasmo, w którym nie ma zbyt wielu turystów. Nie wiedzą co tracą, bo widoki są stąd wspaniałe na Tatry oraz Pieniny i Beskid Sądecki.

Wycieczkę rozpoczynamy na przystanku autobusowym Ždiar, Bachledowa dolina. Zdziar jest niewielką słowacką miejscowością, położoną w dolinie pomiędzy Magurą Spiską a Tatrami Bielskimi, 12 km od przejścia granicznego na Łysej Polanie. Przechodzimy na drugą stronę ulicy i asfaltową drogą idziemy pod górę.
Przystanek Zdziar - Bachledova Dolina
Asfaltowa droga z przystanku

Cały czas idziemy żółtym szlakiem. Po około pół godziny, chwilę po minięciu parkingu skręcamy w lewo. Idziemy nadal asfaltem. Pod koniec drogi asfaltowej skręcamy w prawo w las.
Wejście do lasu

Odrazu rozpoczyna się dość strome podejście lasem. Po pewnym czasie wychodzimy na małą polankę skąd można podziwiać pierwsze widoki na Tatry Bielskie.Potem dalsze podejście lasem i po krótkim czasie dochodzimy do skrzyżowania szlaków Malá Poľana (1127 m n.p.m.). Aby dojść do ścieżki widokowej w koronach drzew należy udać się w prawo (dojdziemy tam po kilku minutach).Trasa naszej wycieczki prowadzi teraz w lewo za znakami koloru niebieskiego. Będziemy szli widokowym grzbietem Magury Spiskiej. Cały czas po płaskim, aż do Magurki. Z widokowych polan rozpościerają się niesamowite widoki w stronę Tatr Bielskich, Pienin, gdzie doskonale widać całe Pieniny Właściwe z Trzema Koronami oraz na Beskid Sądecki, zwłaszcza na pasmo Radziejowej, a także częściowo na Gorce z Lubaniem.Po około pół godziny docieramy do szczytu Slodičovský vrch (1167 m n.p.m.), a po kolejnych 30 minutach do Magurki (1173 m n.p.m.) - najwyższego szczytu Magury Spiskiej.
Widoki w stronę Tatr
Od tego momentu rozpoczynamy zejście żółtym szlakiem do Osturni. Szlak w większości prowadzi lasem. Kiedy nim szłam było bardzo dużo powalonych drzew. Ciężko było też znaleźć przebieg szlaku. W drugiej połowie zejścia zaczynają się pojawiać widoki na Tatry i Pieniny.Gdy zejdziemy na asfaltową drogę idziemy najpierw prosto, a potem skręcamy w lewo i przechodzimy przez sporą część miejscowości Osturnia (Osturňa). Wieś ciągnie się na odcinku 7 km wzdłuż Osturniańskiego Potoku i jest prawdopodobnie najdłuższą wsią na Słowacji. Warto zwrócić uwagę na starą zabudowę wsi.Po dojściu do skrzyżowania i mostku skręcamy w prawo w wąską drogę asfaltową i pniemy się do góry. Dookoła mamy piękne widoki.Po ponad godzinie docieramy do przełęczy nad Łapszanką (937 m n.p.m.), z której rozpościerają się cudowne widoki na Tatry Bielskie i Wysokie (oczywiście przy dobrej pogodzie). Na przełęczy stoi również wymurowana w 1928 kapliczka z dzwonem ufundowanym przez mieszkańców Łapszanki.
Jeśli chcesz docenić moją pracę nad stroną możesz skorzystać z poniższego linka.
Postaw mi kawę na buycoffee.to